بینامتنیت کلام الهی در شعر معاصر فارسیزبانان غیرایرانی
نویسنده
چکیده مقاله:
قرآن مجید، این کتاب آسمانی، فرامتنی است که سایر متنها خواسته یا ناخواسته از آموزههای آن بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم اثر پذیرفتهاند. سهم اثرپذیری از کلام الهی بر زبان فارسی سهمی انکارناپذیر و مبارک است و این اثرپذیری در کلام ادیبان شیرینسخن فارسی برجستهتر و قابل تأمّلتر از دیگران است. شعر فارسی با بهرهگیری از مرواریدهای درخشان کلام الهی گنجینههای معرفت و حکمتی را فراهم کرده است که قرنهاست جاودانه و ماندگارند. این پژوهش بر آن است تا با بهرهگیری از رویکرد بینامتنی و روش توصیفی- تحلیلی اثرپذیری شاعران کشورهای فارسیزبان را از قرآن در دهههای اخیر بررسی کند؛ از این رو تلاش میشود با مطالعۀ اشعار شاعران برجستۀ معاصر افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان گونههای اثرپذیری آنان از قرآن معرّفی شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بینامتنیت آثار این شاعران با قرآن بیشتر از نوع ضمنی است و به شکلهای مختلف ازجمله واژگانی، تلمیحی و الهامی تجلّی یافته است. گروهی از این شاعران نیز به اثرپذیری از ساختار سورههای قرآنی توجّه داشتهاند. همچنین این پژوهش بیانگر آن است که قرآن بهصورت غیرمستقیم در شعر بیشتر شاعران فارسیزبان معاصر حضور دارد؛ امّا آنان بیش از محتوا، به اصطلاحات و زبان قرآن توجّه دارند و بیش از همه به قصّههای قرآن علاقه نشان میدهند.
منابع مشابه
بینامتنیت در شعر صلاح عبدالصبور
ادبیات معاصر عربی، مجموعهای از مفاهیم نو را دربر دارد که برخی از آنها را از غرب گرفته است. یکی از این مفاهیم، بینامتنیت است که در زبان عربی، واژۀ «تناص» معادل آن است. بینامتنیت، رویکردی فرهنگی- اجتماعی است که در همۀ حوزهها بهویژه ادبیات، رسوخ کرده و دگرگونیهایی شگرف را بهوجود آورده است و شاعران معاصر عرب نیز از آن بهره بردهاند. در این نوشتار، برآنیم که بینامتنیت را در شعر صلاح عبدال...
متن کاملبازتاب اشعار سنّتی و معاصر فارسی در شعر شفیعی کدکنی ( با رویکرد به نظریه ی بینامتنیت)
بررسی تاثیر پذیری از شعر شاعران، از جذّاب ترین مقوله های نقد ادبی است. شعر شفیعی کدکنی از رهگذر تاثیر پذیری از اشعار سنّتی و معاصر فارسی و با توجه به رویکرد بینامتنیت قابل مطالعه است. بینامتنیت به رابطهی میان متن های ادبی اطلاق می شود. این اصطلاح نخستین بار توسط ژولیا کریستوا در اواخر دههی شصت میلادی پس از بررسی آرای باختین مطرح شد. شعرِ«م. سرشک» به دلیل سرشار بودن از پشتوانهی فرهنگی و توجه ب...
متن کاملکاربرد التفات در بافت کلام الهی
التفات یکی از فنون و آرایههای ادبی است که در بیشتر کتابهای بلاغی عربی و فارسی به معنای تغییر زاویة سخن آمده و انواع محدودی از تغییرات اسلوبی و معنایی برای آن برشمرده شده است. اگرچه توجه به التفات و نشانههایی مبنی بر وجود آن در تمامی ادوار بلاغت عربی و فارسی به چشم میخورد، بیتردید، رشد و تکامل این صنعت ادبی، مدیون و مرهون پژوهشهای بلاغی ادیبان مسلمان در اثبات وجوه اعجاز قرآن است. این مقال...
متن کاملکاربرد التفات در بافت کلام الهی
التفات یکی از فنون و آرایههای ادبی است که در بیشتر کتابهای بلاغی عربی و فارسی به معنای تغییر زاویة سخن آمده و انواع محدودی از تغییرات اسلوبی و معنایی برای آن برشمرده شده است. اگرچه توجه به التفات و نشانههایی مبنی بر وجود آن در تمامی ادوار بلاغت عربی و فارسی به چشم میخورد، بیتردید، رشد و تکامل این صنعت ادبی، مدیون و مرهون پژوهشهای بلاغی ادیبان مسلمان در اثبات وجوه اعجاز قرآن است. این مقال...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 3
صفحات 49- 60
تاریخ انتشار 2017-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023